Tuesday, March 5, 2013

Ketenanganku diusik

Assalamualaikum,,

          Hari ni 6 Mac 2013,, lagi berapa hari je keluar la result SPM.. Hmmm,, start bulan 2 lagi aku dah start mimpi pasal result SPM.. Agak menakutkan.. Aku cakap kat mak pasal benda ni..Mak cakap,, benda dah berlaku.. So,, aku pun ambil keputusan untuk terus buat slamber dan terima apa adanya.. Tapi,, masih tak mampu nak buat slamber bila surat2 IPTS datang bertimbun dekat rumah.. Bila aku dah start isi UPU.. Sekarang bila dah lupa keresahan pasal result SPM,, aku tengah pikir pasal nak sambung mana lepas SPM nanti..Mula2 dulu ayah aku ada usik2,,ayah kata,, "Kakak tahun depan form 6 Raja Chulan, dekat je..". Mak pulak kata,, "Agak2 nak teman mak dekat rumah masuk la form 6 Raja Chulan." Ahhh2,, stress ~
         
          Tahu kenapa aku stress?? Sebab aku sangat tak boleh terima form 6..Semua orang akan rasa benda yang sama macam aku rasa.. Semua nak sambung IPT.. Pernah satu hari aku cakap kat member,, paling kurang pun aku nak sambung diploma kat U asalkan bukan masuk form 6.. Ayah dengan mak pulak terus terusan cakap pasal form 6.. Tapi aku diamkan saja.. Ayah usik apa2 pasal form 6 aku senyum saja.. Sampai lah 1 hari aku cakap kat ayah apa yang aku rasa pasal form 6.. Ayah pun 'basuh' lah otak aku..Beliau kata,, memang budak form 6 dianggap sebagai seseorang yang result SPMnya tak baik..Ayah akui..Tapi kalau budak2 yang score SPM masuk form 6 in shaa Allah jadi gempak!! Budak yang kaki study diorang tak anggap form 6 sebagai tahun honeymoon.. Bila dengar ayah cakap macam tu..mula2 aku diam je.. Ayah kata kalau nak sambung matrik akaun pun tak apa,,teruskan..Tapi, sebenarnya aku tak nak jadi akauntan sangat pun..Masih terus berfikir...

          Satu hari ayah bawa balik brochure UIAM.. Usha punya usha tetiba yah tunjuk kat Asasi Sains Kemanusiaan.. Dalam kolum yang sama  dia tulis "kaunseling (pendidikan)" Oh yea!! Itu yang aku nak sebenarnya.. Jadi cikgu kaunseling.. So,, aku dengan ayah pun godam balik borang UPU tu letak Asasi Sains Kemanusiaan UIAM dekat no 1..Lepas 2,, edit sikit yang lain2..Tapi yang lain kebanyakannya diploma saja.. Masih terus berfikir.. So satu hari,, aku decide untuk ambil info dekat internet pasal form 6..Kelebihan form 6.. Taraf sijil STPM..blablabla..Kalau korang berminat, Korang boleh baca dekat sini.. (http://zmd94.wordpress.com/2012/06/17/kelebihan-tingkatan-6/)

           Tetiba satu malam,, aku mimpi aku sambung form 6..Semalam pun aku mimpi pasal form 6 lagi..So,, sekarang dah nampakkan yang aku tengah fikirkan form 6 sampai masuk dalam mimpi..Aku fikir punya fikir sampai lah aku cakap kat ayah aku,,"Kita tunggu yang Asasi UIAM tu,, kalau tak dapat kakak sambung form 6".. Akhirnya,, aku dapat terima semua tu. Dan sekarang,, aku dah kurang risau pasal result SPM aku nanti.. Aku fikir, aku dah buat sehabis baik dan tak pernah rasa seserius itu. Satu hari aku nampak post dekat FB pasal Lee Kwang Soo (running man member yang menyedihkan tu). So,, level ketenangan naik balik..


1 comment:

  1. member yg menyedihkan.. xD
    mak ngn ayah pown sruh amik form six gak.. diorang kta lgi terjamin.. tpi tkut x leh bwak je. :/

    ReplyDelete