Monday, February 11, 2013

Perjuangan diteruskan

Assalamualaikum,,,

          Berdasarkan tajuk hari ini,, mesti orang yang baca akan dapat teka apa yang berlaku kan...(aku rasa dah tiba masanya untuk aku post entry dengan lebih proper..sebab tu bahasanya agak skema bukan?) Ya,,aku akui..macam2 yang aku lalui sepanjang kerja kat situ..kalau ada suka..haruslah ada duka juga...hidup tak selalunya indah...langit tak selalu cerah...malam tak selalu berbintang...Kerja ni seronok sebenarnya...yang tak seronoknya orang yang bekerja itu sendiri..bukan kitorang yang kontrak ni saja yang kerja kat suk tu...bukan kitorang saja yang buat lejar itu dan ini...ade lebih kurang 6 or 7 orang budak praktikal Wan Nadzir n Co itu sendiri yang kerja sama2 dengan kitorang...Disebabkan aku paling muda...aku hanya mampu diam dan mendengar kata..tak mampu untuk bersuara..
 
          Tak tahu salahnya di mana..tak tahu silapnya di mana..staf kontrak dengan staf praktikal Wan Nadzir sangat tak sebulu...Apa yg staf kontrak buat semuanya dianggap salah...semuanya serba kekurangan..Boleh korang bayangkan...budak praktikal yang belum graduate lagi tu bole arahkan staf kontrak yang tua 5 tahun dari diorang buat itu ini...melebihi watak seorang bos..siapa dia sebenarnya??Ya,,aku akui aku tak berhak bersuara...Aku lagi tak ada apa2 sebab masih setahun jagung...aku tak rasa apa kalau aku yang disuruh itu ini..sebab aku buat apa yang diorang suruh atas alasan...membantu kakak..Tapi apa hak diorang nak suruh akak staf kontrak ni berhenti buat lejar dan pergi fotostat dokumen yang dia tengah uruskan?? Seorang budak praktikal..

         okey,,,takanan mulai terasa bukan?? Dan lagi,,bukti ketidak sebuluan ini...kitorang nak bercakap dalam ofis pun tak boleh? Bukan bermakna kitorang cakap,kitorang tak buat kerja..kenapa jadi macm tu? mesti kerja dalam suasana sunyi ke? masing2 tertekan..bila cakap sikit kena staring macam ape lagi...dan aku yang sangat dikenali dengan mulut yang tak reti diam ni yang menjadi sasaran..sampai nama naik kat encik bos...dapat berita yang group aku hanya pandai bercakap dan tak buat kerja..Alhamdulillah...Setelah lebih kurang 40 lejar individu aku bat sepanjang hari...setiap hari...itu yang aku dapat? boleh bayangkan perasaan aku?? belum tambah lagi lejar individu yang sangat panjang..yang kerap kali aku dapat...

dengan tulisan yang maintain...


1 individu, 6 helai lejar, 168 butir

              Okey,,tekanan makin terasa? Disebabkan aku masih mentah dan tak punyai hak untuk bersuara apatah lagi untuk berbalah dengan mereka2 yang lebih senior untuk buktikan yang aku tak bersalah,,aku hanya berdiam dan terus berdiam..Lava gunung berapi akan meletus jua kan...Apa yang aku boleh cakap dalam hati.."sabar2..bila diorang recheck,,diorang boleh termuntah tengok tulisan aku saja" . Sampai 1 hari,, bila da tak tahan sangat dengan jelingan 'manja' dari jauh..kitorang berhenti bercakap..langsung tak angkat kepala..tulis dan terus menulis..

ni cara kitorang bercakap dalam ofis

             Akhirnya kitorang tukar cara bercakap dalam ofis agar semua pihak berpuas hati..Senyap sekejap desas desus group kitorang..tetiba datang pulak cerita baru...ade akak praktikal yang brtuah tu nampak kitorang main surat2 ni and judge kitorang kutuk akak yang staring macam nak makan tuh..Alhamdulillah..cerita baru lagi pasal kitorang...kenapa sensitive sangat ntah diorang nih..Untuk pengetahuan mereka2 yang berkenaan..tak terlintas untuk kitorang mengutuk mahupun mencerca mana2 pihak staf wan nadzir mahupun staf praktikal mahupun staf suk..apatah lagi staf kontrak..kitorang sembang pasal korea kot !! kalau korang boleh baca tulisan dalam gambar tu korang akan paham apa yang menjadi topik hangat yang begitu menarik perhatian kitorang...mengutuk orang belum menjadi topik yang hangat untuk kitorang perbualkan...tolong la!! Jangan rasa diri 2 hot sangat nak jadi bahan...tak paham betul..

             Bila dah tak tahan sangat dengan situasi tekanan,,aku pergi toilet..tengok luar tingkap..meraung puas2..tak siapa tahu...tak siapa nampak..tapi bila masok ofis balik..mamposs! tak dapat nak sorok bekas tangis..kak najah dengan kak dyla boleh baca pulak dah...Dan macam tu lah seterusnya..Bila tak mampu untuk bersuara..



        

3 comments:

  1. salam ... tumpang tanya, awak keje kat wan nadzir & co kat firm ipoh ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam... eh,, bukan kerja kat wan nadzir & co tu pon.. kerja kontrak je masa audit akaun kat SUK tu

      Delete